Terugblik op 2021, vooruitblik naar 2022
We zijn trots op de samenwerking binnen Regio Groningen-Assen (RGA) die in 2021 25 jaar bestond. Al een kwart eeuw neemt de RGA in constructief onderling overleg besluiten op het gebied van economie, wonen, mobiliteit en ruimtelijke kwaliteit die goed zijn voor de hele regio.
We zijn trots op onze netwerkfunctie die in het tweede jaar van de coronapandemie digitaal, hybride en als het kon fysiek gestalte heeft gekregen. Bijvoorbeeld tijdens de inspiratiebijeenkomst ‘Kansen in de bestaande woningmarkt’ met o.a. Peter Boelhouwer.
We zijn trots op onze jubileumactiviteiten die we ondanks de beperkingen door de coronapandemie toch hebben kunnen organiseren. We brachten een podcastserie uit met onze bestuurders en we maakten een speciale Regiokaart met daarop de grootste dorpen en steden, de belangrijkste verbindingen en bijzondere bezienswaardigheden.
Op 5 november vierden we met iedereen die de regio een warm hart toedraagt tijdens een feestelijke bijeenkomst het succes van 25 jaar bestuurlijke samenwerking in de regio Groningen-Assen.
We zijn trots op de jubileumuitgave van ons geüpdatete Projectenboek, waarin we in vogelvlucht de geschiedenis van de RGA hebben verteld en alle projecten waar de RGA aan heeft meebetaald per deelnemer op een rijtje zijn gezet. In 25 jaar tijd zijn er vele miljoenen euro’s méér in de regio geïnvesteerd dan de deelnemers gezamenlijk hebben ingelegd.
We zijn trots op Logistiek Noord, waarmee de RGA meewerkt aan emissievrije binnensteden voor goederenlogistiek in heel Noord-Nedelrand.
We zijn trots op het proces van de Verstedelijkingsstrategie voor de hele regio Groningen-Assen waar alle RGA-deelnemers in 2021 over hebben meegedacht.
We zijn trots op de vernieuwde regeling Regionale Projecten (ReP) waarvanuit in 2021 vier aanvragers een vergoeding hebben gekregen voor hun project.
We zijn trots op Netwerk Groeningen waarvoor in 2021 een Uitvoeringsagenda is opgesteld met daarin negen ambassadeursprojecten. Vijf daarvan ontvingen een bijdrage vanuit de RGA.
We zijn er trots op dat we onze rol van verdubbelaar van subsidies ook in 2021 hebben waargemaakt.
Tot slot zijn we trots op onze jaarrekening, waarin we ook dit jaar weer zwarte cijfers schrijven. De projecten zijn op orde, de financiën zijn correct afgehandeld. De begroting voor 2023 geeft een solide basis voor een succesvol vervolg van onze regionale samenwerking.
Klik hier voor de factsheet Regio Groningen-Assen in 2021
Uitvoering Toekomstagenda, organiseren netwerkbijeenkomsten, uitvoering geven aan projecten met een bijdrage uit het Regiofonds, afronden Verstedelijkingsstrategie met een akkoord Rijk – Regio, start met opstellen Regiovisie.
Opstellen en duiding integrale Regiomonitor, uitvoeren trensanalyse woningmarkt & demografie, Onderzoek naar adaptief programmeren, afstemmen woningbouwaantallen conform regionaal instemmingsmodel.
Uitvoering geven aan het programma Bereikbaarheid, uitvoering geven aan het plan van aanpak Minder Hinder Noord NL, Noordelijke coördinatie programma Slim en Groen Onderweg & Smart Mobility, Fiets, Logistiek, opstellen mobiliteitsstrategie en bijdrage aan duiding Regiomonitor.
Coördineren van themagroepen & projecten, faciliteren en uitbouwen van het Economisch Platform, marktonderzoek kantoren en regionaal XL-ruimtevraag, monitoren uitgifte bedrijventerreinen conform regionaal instemmingsmodel.
Uitvoering regeling Regionale Projecten en faciliteren programma Groeningen.
In 2021 is gestart met een trendanalyse naar de woningmarkt en demografische ontwikkeling in de regio Groningen-Assen. Aanleiding is de toenemende druk op de woningmarkt in de gehele regio. Zowel de transactieprijs neemt toe, als dat de verkooptijd afneemt. Dit onderzoek is een actualisatie van het woningmarktonderzoek 2020-2030. Het onderzoek vindt u hier.
In 2021 is gestart met een onderzoek naar het adaptief programmeren van de woningbouw in de regio Groningen-Assen. Adaptief programmeren is een uitwerking van de Toekomstagenda Regio Groningen-Assen, waarin is opgenomen dat de RGA naast kwantitatieve afspraken over woningbouw ook op de kwaliteit ervan wil sturen. Dit sturen willen wij meer adaptief doen. Adaptief programmeren biedt de mogelijkheid om beter in te kunnen spelen op onzekerheden op de woningmarkt in de toekomst. De werkwijze is erop gericht om weerbaarder te worden voor deze onzekerheden.
Waar worden de komende 10 jaar de 20.000 woningen gebouwd die nodig zijn om het woningtekort in de regio Groningen-Assen op te lossen? En welke gevolgen heeft dat voor bereikbaarheid en de kwaliteit van het landschap? Een verstedelijkingsstrategie voor de hele regio moet deze vragen in goede banen leiden.
In 2021 hebben de deelnemers van de RGA samen toegewerkt naar deze integrale langetermijnstrategie voor wonen, werken, bereikbaarheid en leefomgeving. Voor de financiering ervan zal medio 2022 een akkoord met het Rijk worden gesloten. Klik hier voor meer informatie over de Verstedelijkingsstrategie.
In 2021 is een start gemaakt met het opstellen van het uitvoeringsprogramma mobiliteit, waarbij de verstedelijkingsstrategie en de woningbouwopgave in de RGA het vertrekpunt is. Deze twee zaken worden in het uitvoeringsprogramma gekoppeld aan de regionale mobiliteitsopgaven en -ambities. In 2022 gaat dit traject verder en wordt gekeken wat de inzet wordt van Rijk en Regio. In het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving (BOL) van het 2e kwartaal van 2022 worden hier verder afspraken over gemaakt.
Verdere realisatie van het netwerk en herkenbaarheid van doorfietsroutes in de regio worden verder uitgerold.
De ambitie van het programma Slim & Groen onderweg is om de mobiliteit in Noord-Nederland, zo veel als mogelijk, emissievrij te hebben richting 2035. Dit is in 2019 uitgewerkt in een 13-tal actielijnen. Op verzoek van de 7 BO MIRT overheden voert RGA sinds 2020 de coördinatie op dit programma. RGA is aanspreekpunt voor het Ministerie van IenW op dit terrein. De RGA verzorgt ook de afstemming met de BO MIRT partners in Noord-Nederland en is de trekker van een aantal actielijnen (smart mobility, digitalisering en logistiek). In 2021 is verder uitvoering gegeven aan de verschillende actielijnen.
In 2021 zijn de 16 iVRI’s (intelligente verkeersregelinstallaties) in de regio Groningen-Assen feestelijk geopend; daarmee was RGA de eerste regio die de “eerste tranche” volledig werkend heeft opgeleverd. Daarnaast voert RGA de coördinatie op de digitaliseringsopgave Noord-Nederland. Het doel is om eind 2023 90% van de mobiliteitsdata op orde te hebben. Dit is een belangrijke voorwaarde om ontwikkelingen binnen smart mobility voldoende mogelijk te maken en als overheid meer digitaal te kunnen gaan werken en om beleidsdoelen te monitoren en te bereiken. In 2021 zijn we als Noord-Nederland en RGA samen gaan werken in het RDT: het Regionaal Data Team. In het RDT zijn de 3 provincies en de 4 grote noordelijke steden vertegenwoordigd. RGA trekt dit RDT en heeft samen met Groningen Bereikbaar namens Noord-Nederland zitting in de landelijke overleggen met het Ministerie van IenW.
Vanuit Slim & Groen onderweg is het thema logistiek één van de 13 actielijnen. RGA is trekker van deze actielijn. In 2020 is de uitvoeringsagenda Logistiek Noord-Nederland opgesteld, waarin het Rijk, de 3 provincies en de steden Assen, Emmen, Groningen en Leeuwarden participeren. Hier is in 2021 uitvoering aan gegeven. Zo zijn de kansen voor een modal shift in Noord-Nederland verkend en is NewWays Drenthe uitgebreid naar heel Noord-Nederland. Hiermee worden de kansen voor de modal shift in de praktijk gebracht en nieuwe logistieke verbindingen op spoor en/of water worden opgezet of bestaande verbindingen worden beter worden. Tevens hebben de steden Assen en Groningen verder invulling gegeven aan de ambitie om in 2025 hun binnensteden Zero-Emissie te laten zijn. De ondernemers in hun binnensteden worden via de Bedrijvenaanpak hier actief bij betrokken. Hiertoe is ook een onderzoek opgestart naar het toegangs- en ontheffingenbeleid wat vanaf dan moet gaan gelden. Deze wordt zo uniform mogelijk opgesteld, waardoor deze makkelijk overgenomen kan worden door andere steden die ambities hebben m.b.t. logistiek verkeer in hun binnensteden. Noord-Nederland loopt hiermee voorop in Nederland. Op www.logistieknoord.nl worden verschillende projecten en de voortgang van deze actielijn verder uitgelicht.
Deelmobiliteit is steeds meer “booming”, maar komt buiten stedelijk gebied lastiger van de grond. Om hier beter invulling aan te kunnen geven en in de praktijk te onderzoeken hoe ook buiten het stedelijk gebied deze ontwikkeling een plek kan krijgen, hebben RGA en de provincie Drenthe de handen ineengeslagen om een pilot voor deelauto’s op te starten. Na een marktconsultatie die in 2020 is uitgevoerd, hebben we een beter beeld waar de markt op in wil zetten. Tevens is inzichtelijk wat er buiten het stedelijk gebied nodig is om ook dáár deze ontwikkeling plaats te laten vinden. De resultaten zijn verwerkt in o.a. een programma van eisen. In het najaar van 2021 is er een aanbestedingstraject opgestart. De bedoeling is om in Q2 van 2022 op 13 verschillende plekken rondom de Hondsrug elektrische deelauto’s te hebben staan. Onder andere Zuidlaren, Eelde, Paterswolde, station Hoogezand en P+R Haren zijn beoogde locaties, maar ook verschillende hubs langs de N34. Het doel is om te onderzoeken of en onder welke voorwaarden deelauto’s een waardevolle aanvulling kunnen zijn op het huidige mobiliteitssysteem en wat daar eventueel vanuit de overheid voor nodig is. De pilot duurt twee jaar vanaf het plaatsen van de eerste auto, en wordt gemonitord in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen.
In 2021 is vanuit het Economisch Platform één bijeenkomst georganiseerd. De kerngroep van het Economisch Platform besloot voor 2021 (en 2022) om focus te leggen op één thema: ontwikkelcultuur bij mkb-bedrijven. Er wordt op het vlak van de arbeidsmarkt al door veel diverse partijen hard gewerkt aan oplossingen voor de toekomst. Het Economisch Platform richt zich op de ondernemers zelf. Wat kunnen ondernemers doen om de cultuur rondom ontwikkeling in het eigen bedrijf te bevorderen?
Op 22 april organiseerde de kerngroep een digitale Economisch Platform bijeenkomst over dit thema. Een expertsessie Leercultuur. Samen met 25 experts is het vraagstuk beter geduid, zijn oplossingen benoemd en is een vervolg besproken. De experts waren afkomstig vanuit allerlei stakeholders in het vraagstuk. Overheden, bedrijven, onderwijs en gelieerde organisaties.
Het belang van het thema is het volgende: scholing, innovatie en ontwikkeling in en van het mkb is essentieel om economisch relevant te blijven. Er is vanuit het onderwijs, overheid en brancheorganisaties veel aandacht gegaan naar het ondersteunen van scholing en innovatie. Toch constateerde men, blijft het gebruik van bijvoorbeeld subsidie voor scholing én daadwerkelijke scholingsprogramma’s achter. De cultuur binnen bedrijven is hierin bepalend.
Hoe die cultuur is binnen mkb-bedrijven in de regio en in hoeverre er aandacht is voor scholing en ontwikkeling van werknemers, was niet duidelijk. Dit heeft geleid tot een onderzoek, uitgevoerd door het programma Talent in de Regio, naar de huidige staat van de ontwikkelcultuur. Hiermee gaat het Economisch Platform in 2022 aan de slag.
De kerngroep bestaat uit 4 vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en twee vanuit het onderwijs: Ton Driessen (voorzitter), Ralph Steenbergen (NESK), Harrie Bulthuis (Cimmaron Marketing), André de Vries (Rabobank), Peta de Vries (Hanze Hogeschool) en Wietske Degen (RUG).
De kerngroep heeft in 2020 een nieuwe missie, visie en doelstellingen gedefinieerd. Bij het opstellen hiervan heeft de kerngroep ook de regionale overheidsbestuurders, verantwoordelijk voor EZ, geraadpleegd. Ook de mate en methode van verantwoording en samenwerking is met de bestuurders besproken. Afgesproken is bijvoorbeeld dat de kerngroep in de persoon van haar voorzitter tweemaal per jaar aanschuift bij het overleg van de bestuurders om economische thema’s te bespreken en te agenderen.
Sinds 2021 is Ton Driessen aangesteld als voorzitter en aanjager van de kerngroep en het Economisch Platform. In die hoedanigheid heeft hij een extra opdracht om projecten en activiteiten vanuit het Economisch Platform aan te jagen. Vanaf 2021 is André de Vries, namens de Rabobank, nieuw binnen de kerngroep, als opvolger van Peter Scheij. Daarnaast is Peta de Vries vanuit de Hanze Hogeschool aangesloten bij de kerngroep.
In 2019 is gestart met thema- groepen om een groter aantal, van het geschatte aantal van 120 regionale EZ-ambtenaren, te betrekken bij de regionale samenwerking. Dit is in 2021 verder doorgezet. Een ander doel is het vergroten van de productiviteit; meer gerealiseerde projecten. Als laatste doel moet de verhoogde betrokkenheid ertoe leiden dat de uitvoering van projecten (deels) verschuift van het regiobureau naar de partners.
Los van de thema-groepen is het volgende project afgerond:
Het instemmingsmodel en het monitoren van de uitgifte van bedrijventerreinen zijn binnen het programma economie twee kerntaken van het regiobureau. In 2021 is er ondanks de hoge vraag, slechts één verzoek geweest. De gemeente Westerkwartier heeft een verzoek ingediend om fase 2 van het bedrijventerrein Leeksterveld bouwrijp te mogen maken. Daarbij gaat het om 13,5 hectare uitgeefbaar. Het Portefeuillehoudersoverleg heeft daar op 10 juni 2021 mee ingestemd.
Be Smart Be International
Het economisch programma Regio Groningen-Assen heeft in 2021 een subsidie toegekend aan de bijeenkomst Be Smart Be International. Een bijeenkomst voor bedrijven over (het werven van) internationaal personeel.
Meet the Northern Industry
Een ander project dat is gesubsidieerd in 2021 is Meet the Northern Industry. Vanuit de Friese Exportclub werd deze bijeenkomst over export met een aantal Noordelijke partners georganiseerd voor het Noord Nederlandse bedrijfsleven en internationale relaties.
In 2020 is gestart met het maken van een uitvoeringsprogramma voor Groeningen: het gebied op de laagveengordel die van oost naar west door de regio Groningen-Assen loopt. Voor Groeningen zijn ‘groene doelen’ gesteld. Deelnemers in het Groeningen-netwerk (overheden, onderwijsinstellingen, ondernemers en natuurorganisaties) willen gezamenlijk bereiken dat Groeningen hét voorbeeld wordt van een klimaatpositieve regio waarin ecologie en economie elkaar aanvullen en versterken.
In 2021 is het uitvoeringsprogramma vastgesteld. In 2022 rollen wij de organisatiestructuur voor Groeningen uit. Deze bestaat uit de werkgroep Groeningen, een kerngroep en het Platform Groeningen. De RGA heeft een faciliterende en coördinerende rol bij het ondersteunen van deze structuur. Tevens verstrekt zij informatie via de RGA-website en neemt de eerste stappen voor Europese en landelijke subsidieaanvragen in 2022.
Kijk voor meer informatie op Groeningen.nu
De RGA faciliteert het proces om te komen tot een Verstedelijkingsstrategie voor de Regio Groningen-Assen (VRGA). Na diverse fases (het dashboard, de ontwikkelprincipes en het voorkeursmodel) wordt er in 2022 gewerkt aan de regionale inzet voor een bestuursakkoord Rijk/Regio. Deze inzet bestaat uit het:
In het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving (BOL) wordt het akkoord vastgesteld. Dit overleg vindt voor de zomer plaats. In de aanloop naar het BOL vindt er in maart/april 2022 ook een BO MIRT plaats. In dit overleg leggen we een mobiliteitsparagraaf neer die in het verstedelijkingsakkoord een plek kan krijgen.
De RGA en het CBS Urban Data Center (UDC) hebben in 2020 een intentieverklaring getekend om samen te werken aan een Regiomonitor. Hiermee kunnen de RGA en de deelnemende provincies en gemeenten beter beleid maken. De Regiomonitor komt voort uit de Toekomstagenda van de RGA. Daarin is afgesproken om zoveel mogelijk ‘datagedreven’ te gaan werken. In 2021 is een goede start gemaakt met de ontwikkeling van de Regiomonitor. In de vorm van een dashboard is al een flink aantal indicatoren in beeld gebracht, met een nadruk op wonen. Dit dashboard wordt in de komende jaren verder geactualiseerd en ook uitgebreid op de andere samenwerkingsthema’s.
Regio Groningen-Assen (RGA)
Emmasingel 4 9726 AH Groningen
info@regiogroningenassen.nl
06-4619 5503
Kees Klomp stelt tijdens deze workshop de vraag “In een economische ecologie doen we niet langer alsof we boven de natuur staan, maar stellen we de natuurlijke huisregels centraal”. Praat u mee?
Onze directeur Harmke Vlieg heeft op de fiets de gemeente Midden-Groningen verkend.
Vandaag kennismaking met @havlieg als nieuwe directeur van RGA. Samen met wethouders Annemiek Hoessen en @ErikDrenth op de fiets een rondgang door #Hoogezand; Gorecht-West, Martenshoek, historisch lint, Noorderpark. Grote #opgaven in #woonmilieus; fysiek/ sociaal.
Kijktip: nieuwsgierig naar de oude loop van de Hunze? Groeten uit Groeningen gaat morgen langs bij Hunzedal, Tusschenwater en de stad Groningen.
Namens de @GemWkwartier de Regionale Woondeal ondertekend met de bestuurders van @RegioGA, gedeputeerden @TjeerdVD en Hans Kuipers. Dit onder toeziend oog van @hugodejonge wiens handtekening uiteraard niet mocht ontbreken✒️ 🏘!
Als voorzitter @RegioGA tekende ik vandaag voor meer dan 21000 te bouwen huizen vóór 2030 met @hugodejonge Dat is mogelijk omdat we met 7 gemeentes en 2 provincies samenwerken.Dit is het moment voor het Groningse deel.Dank wethouders en medewerkers en ministerie.
Ondertekening van de woondeal Regio Groningen Assen door minister Hugo de Jonge @MirjamWulfse @TjeerdVD @HansHaze1 @JosDarwinkel @StaalC @ErikDrenth @henkjanschmaal
4Minister Hugo de Jonge tekent vandaag de woondeals van oa onze Regio Groningen Assen waarin we afspraken maken over de woningbouwopgave @MirjamWulfse @avine_fokkens @TjeerdVD Rik van Niejenhuis
3
#WorldWetlandsDay!🎉
Vandaag komt de werkgroep Groeningen bijeen om het belang van de laagveengordel voor het #klimaat de #biodiversiteit en de #leefkwaliteit onder de aandacht te brengen & te onderzoeken wat we nog meer kunnen doen! #WetlandsDay2023
Vanmiddag hebben wethouder Erik Drenth, Sandra Knoop van Regio Groningen-Assen, Martin Courtz van provincie Drenthe en Marlies Rijkeboer van Century Autogroep de eerste volledig elektrische deelauto in Midden-Groningen onthuld. https://bit.ly/3uYUByd
.
We waren gevraagd om op het Koninklijk Nederlands Waternetwerk iets te vertellen over ons project http://www.Groeningen.nu over oa klimaatadaptatie. @bgdeboer was in Rotterdam
Onze nieuwsbrief van november is uit, met o.a: Kwart miljard rijksbijdrage voor bereikbaarheid nieuwe woonwijken in de regio Groningen-Assen en een terugblik op Let’s Regio over ruimtelijke kwaliteit.
Lees ‘m hier👇
#regionalesamenwerking #RGA
Kwart miljard rijksbijdrage voor bereikbaarheid nieuwe woonwijken in de regio Groningen-Assen
#versnellingsafspraken #infrastructuur #bereikbaarheid #woningbouw #regionalesamenwerking #RGA